Када је донесен нови Закон о безбедности саобраћаја, од њега се пуно очекивало:
- да се смањи број незгода и несрећа;
- да се смањи број погинулих и повређених у саобраћају;
- да незгоде и несреће не буду са тешким последицама, и са великом ,материјалном штетом;
- да у саобраћају учествују технички исправнија возила;
- да учесници у саобраћају буду боље припремљени и обучени, свеснији ризика и опасности, пажљивији...
Уведени су некакви казнени поени, нове категорије учесника у саобраћају, нове санкције за прекршиоце закона, нови критеријуми о провери техничке исправности возила, пооштрене су контроле саобраћаја.
Испочетка, нови закон је доносио резултате којима су нас импресионирали путем медија. Чинило се да је учињен велики корак, да су многи животи спашени, да је велика штета избегнута... да је свест свих учесника у саобраћају подигнута на један висок, завидан ниво!
Последњих дана, анализирајући ефекте поменутог закона, дошло се до резултата који показују да је дошло до пораста броја погинулих у саобраћају за 7%, и да број незгода и несрећа заправо и није значајније смањен. Од јануара до јула ове године догодило се више од 23.000 саобраћајних незгода у којима је погинуло 348, а повређено више од 10.000 особа.
фото: blic.rs
Шта се догодило? Да ли не ваља закон, или не ваља примена? ...или не ваља ни једно ни друго!?
Моје мишљење је да закон и није толико лош, али да неке кључне ствари нису решене са довољно одлучности која је неопходна за остварење намеравани ефеката. Конкретно у овом случају, дејство алкохола се сматра главним узрочником саобраћајних незгода које имају најтеже, смртне, последице. На дејство алкохола код учесника у саобраћају, овај закон гледа прилично толерантно, јер "Под дејством алкохола је возач, односно лице за које се анализом одговарајућег узорка крви утврди садржај алкохола већи од 0,30 mg/ml". Дакле, онај ко попије једно пиво, или чашицу жестоког пића, не сматра се да је под дејством алкохола! (у смислу овог закона)
Експерименти показују да садржај алкохола у организму од 0,2 до 0,3 mg/ml (промила) доводе до "неспособности да се виде светла у покрету и лоцирају на прецизан начин", те да се "јављају проблеми са проценом растојања, и проценом уласка у ризике".
Зар то није довољан сигнал да се законодавац одлучи за оштрије законско санкционисање ове појаве у саобраћају- односно за апсолутну забрану вожње у стању алкохолисаности? Мој предлог би био да, возач код којег се утврди да је возио под дејством алкохола, буде заувек уклоњен из саобраћаја као учесник- односно да му се доживотно одузме возачка дозвола. Ово би несумњиво имало огромне позитивне ефекте у смислу такозване генералне превенције најтежих саобраћајних несрећа!
Спровођење закона заслужује посебну анализу, па ћу о томе наредном приликом...
Нема коментара:
Постави коментар